måndag 20 december 2010

Rotsaksgryta med falukorv

Jag brukar göra en mustig rotsaksgryta med falukorv, mycket för att barnen älskar korv och jag försöker förena nytta med nöje. På så sätt får de i sig lite nyttiga rotsaker, och denna rätt är något som de faktiskt tycker väldigt mycket om.

Fräs lök tillsammans med falukorv, här väljer jag en korv med minst 50 % kötthalt.
Sen har man i de rotsaker man har hemma, exempelvis:
morötter
rotselleri
palsternacka
potatis
vitkål
Jag brukar även ha i linser i denna gryta.
Häll på en burk krossade tomater, en "klick" chilisås, vatten och buljong (antingen kött eller grönsaks, utan glutamat) tills det är så "blött"som man vill ha det. Puttra tills allt är klart, ca 15-20 min.
Krydda eventuellt med lite salt, och pressa gärna i lite vitlök också om du vill.
Garnera med persilja och klicka gärna i en liten creme fraiche klick i tallriken.
Smaklig måltid
//AE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar